2014. július 31., csütörtök

A sárgaréz tisztítása

Lehet, hogy sokan hülyének néztek, amikor ez a szatyor hozzám került.
De majd egyszer meglátják a végső helyükön, és akkor értelmet nyer az egész. Nekem mindenképp! :)
Adott számomra 17 sárgaréz ablakkilincs. Totál beleszerettem, és elhatároztam, hogy megmentem őket....valahogy...


Mert jó lesz ez valamire, mondjuk fogast készíteni belőle, vagy akár a saját ablakaimra.
Apukám rögtön azzal a tanáccsal kezdte, hogy dobjam a tűzre, a fa leég, a kilincs megmarad.
Ez nekem nagyon brutálisan hangzott, de biztosítottam róla, hogy ha egy nap alatt nem tudom szétszedni, akkor izzíthatjuk a kazánt.
Olvastam több helyen, hogy a hideg zsíroldó mennyire tuti szer. Ezt használtam a csavarok kiszedéséhez. Pár perc, lemarta a festéket a csavarok tetejéről, és rögtön jöttek a csavarok kifele szépen.
Igen ám, de két helyen nem csavarozva volt, hanem szegelve. Alatta meg a vasalat. Akárhogy próbálkoztam, nem tudtam kiszedni. Állítólag valahogy szét kellett volna ütnöm ékkel, vagy ilyesmi.
De hát kérem, nem értek én ehhez, féltem, hogy valami kárt teszek a kilincsben.
Úgyhogy nem volt már választásom: tűzre dobtam egyet próbaképp.
Amikor elégett a fa, ilyen állapotban találtam:


Aztán megmostam, és jött a sokk: ezek a fekete foltok:


Egyáltalán nem lehetett lekaparni a kilincsről őket, és nem is rajta voltak, hanem benne!
Teljesen biztos voltam abban, hogy ez nem is sárgaréz kilincs, hanem vas, csak be van vonva rézzel, ami most 1-2 helyen leolvadt róla. :(
Megmutattam másoknak is, mindenki egyetértett, apukám pedig felajánlotta, hogy az összeset szétveri nekem.
Ültem magamba roskadva, amikor úgy döntöttem, hogy mégis megnézem azokat a házi praktikákat.
Kezdésnek ecet sóval. (fele-fele arányban).
Beáztattam, aztán elkezdtem sikálni. Először csak ronggyal, nem sok sikerrel, aztán a szivacs dörzsi részével.


Nem akartam elhinni, de ezek a fekete foltok kezdtek eltűnni. A vasnak tűnő részek elkezdtek sárgulni.....és végül ilyen lett:


 Lehet még persze sikálni, a képen sajnos nem látszik, de csillog.
Fényesítésre meleg citromos vizet használhattok a végén.
Hát nem megéri???
Lehet tisztítani még citrommal is, vagy sózott hagymával. Na meg persze speckós tisztítókkal, de minek vennék ilyesmit, ha otthon is megtalálható minden kellék?
Ha találtok valami régit, ami réz, és ennyire ramaty állapotban van, ne dobjátok ki, lehet, hogy kincsre leltetek vasnak álcázva! ;)





Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése